top of page

קוסטה ריקה - חובה לאוהבי טבע

כשגלגלי המטוס החליקו על מסלול הנחיתה ב"חואן סנטה מריה" הוא שדה התעופה של קוסטה ריקה הפך החלום למציאות. חודשים רבים של ציפיה לטיול טבע בדגש צפרות מתחילים היום. הצטיידתי במשקפת טובה ובמצלמה עם כרטיסי זכרון רבים שיספיקו להכיל את כל אוצרות הטבע של קוסטה ריקה. 13 חברי הקבוצה שנרשמו לטיול וביניהם מנהלת בית ספר יסודי, סוכנת ביטוח, מרפאה בעיסוק, רופאת ילדים , מהנדס מיזוג, פסיכולוג, מרצה באקדמיה איש שווק ועוד.. התחברו למשימה חד פעמית לראות ולחוות במו עיניהם את פלאי יצירת האלוהים בשמורות הטבע של קוסטה ריקה.

כבר מעת היציאה לדרך מתגלה התמונה הצבעונית שהצבע הירוק הוא השולט בה. הרים וגאיות נחלים וגשרים ילוו אותנו לכל אורך הטיול. אין הרבה אוטוסטרדות בקוסטה ריקה ואילו הכבישים טובים ונוחים לנסיעה הרצופה. בעצירות הביניים אנו פוגשים את המקומיים השקטים ומסבירי הפנים. הם מדברים בספרדית מאז שקולומבוס גילה אותם והמושבות הספרדיות החלו להתיישב שם בשנת 1521 . רוב האוכלוסייה מתפרנסת ממתן שירותים ותיירות. חלק קטן עוסק בחקלאות. מטעי הבננות והקפה ושדות האננס ילוו אותנו פעמים רבות לאורך הטיול.

בקוסטה ריקה, ש-50% משטחה (פעמיים וחצי מגודל ישראל) מכוסה ביערות, פגשתי לראשונה בחיי את יערות הגשם ואת יערות העננים. זהו גן העדן במלוא הדרו לעולם החי והצומח. אנו כקבוצת חובבי צפרות נשאנו את עינינו לעבר העצים והצמחייה העבותה בחיפוש מרתוני אחר הציפורים המרהיבות ביופיין שקיפצו על העצים. התרגשות גדולה במיוחד היתה לנו להביט דרך הטלסקופ ב"קצאל" הציפור הנדירה והססגונית. בנוסף על מאות מיני הציפורים קוסטה ריקה עשירה גם ביונקים , בזוחלים, בחרקים ובדו חיים. מדריכי הטיול תכננו את המסלולים כך שההפתעות יגיעו גם משם. כך קרה במהלך הפלגה בסירה באוקיינוס השקט בסמוך לשמורת "קורקובדו" התגלה לפתע מולנו מעל המים גופו הענק והמעורר השתאות של הלוויתן .קריאות ההתלהבות והפליאה של חברי לקבוצה לא אחרו לבוא. ההפלגה בסירה הפגישה אותנו גם עם דולפינים ,סולות ,פריגטות ועוד.

היערות בקוסטה-ריקה הם שמורת טבע וביתם של הקופים. קופי קפוצ'ין, קופי סנאי וקוף השאגן שנוהג בקול עז לקרוא ולהרתיע את חבריו כאשר השמיים מתכסים בעננים עבים. אלו העננים שמורידים כיאה למזג אויר טרופי כ- 6000 מ"מ גשם בשנה. עם כמות כזאת של גשם אין זה פלא שהמרחבים מכוסים ביערות ועשבייה רעננה ומוריקה והנחלים מלאים במים זורמים וטהורים.

יערות הגשם זימנו לנו גם מראות של זוחלים רבים לרבות נחשים, איגואנות, תנינים ולטאות רבות בהן "לטאת ישו" זאת שיודעת לרוץ על פני המים. אולם, אחד המראות המרגשים והמיוחדים שלנו בטיול היה הביקור בשמורת צבי הים ב"טורטוגרו". שם על חופו של הים הקריבי זכינו לראות בחשכה את צבת הים הגדולה מתחפרת בתוך החול הרך ומטילה עשרות ביצים בזה אחר זה לתוך הקן שאותו חפרה עם רגליה דמויי הסנפירים. העקבות הרבות בחול שאותם ראינו באור היום הן עדות לכך שעשרות צבות ים נחתו בחוף והטילו את ביציהם באותו הלילה. אוהבי החרקים יוכלו לפגוש בקוסטה ריקה אלפי סוגים שונים ומשונים. במיוחד אהבתי את שלל הפרפרים בשלל צבעיהם מתעופפים להם באויר הצלול והנקי ואת הנמלים הגוזרות עלים אשר סוחבות על גבם חתיכות עלים שגודלם כפול מגודלה של הנמלה. על הסימביוזה בין הנמלה לבין פטריות היער שמענו מהמדריך באחד מסיורי הלילה בשמורה. אי אפשר שלא לספר על הצפרדעים האדומות, הכחולות הירוקות והצהובות שמקרקרות ושאוי לו למי שינסה לאכול אותן..

קוסטה ריקה היא גם ארץ של הרי געש, מפלי מים, ואטרקציות. לא נפרדנו מקוסטה ריקה ללא הבילוי באתר ה"קנופי". שם כשאני תלוי וגולש על הכבל עפתי כציפור מעל צמרות העצים וכל הנוף הנפלא חולף מתחתי כהרף עין. חוויה מיוחדת שאסור להחמיצה לכל בעל תעוזה בגופו ובעיקר בנפשו..

לסיכום: קוסטה ריקה היא כאמור גן עדן לחובבי הצפרות בפרט ולחובבי הטבע בכלל.

זאת חוויה שלא תשכח. אסור להחמיץ!!!


bottom of page